2006年02月14日

書道家葛空の随筆

東京国立博物館





「書道家」

 良い書が書きたいのなら、他の追随をしてはならない。常に孤独でなければならない。世界に一つの書風しか無いという訳ではないのだから、一つの作風を規範として群れをなして集まるというのは不自然である。書道家は自分の書を磨くことだけに専念しなければならない。集中するのではない、他のことをする時間が無くなってゆくのである。有名にならなくていい。経済的に成功しなくていい。良い書を書くためには全然必要がない。又、仮に素晴らしい物が書けたとしても、それはそれだけの力では世の中に広まることはない。物というのは権力や経済力によって世の中での認知度が上がってゆく。くだらない物ばかりが有名になっているのは、権力者の質が低いからに他ならない。今の価値観で出世してきたのだからしょうがないし、いくら学歴があっても物を学ぶ姿勢が問題なのであって、同じ事を知っていても、どう使うかで天と地ほど意味が違う。物を知らない者の誠実さをむしろ私は大事にする。そういう価値の重要性を理解する権力者の出現を時代は欲している。世界の歴史及び現状がそうさせようとしているのである。一刻も早くそこに気づいた指導者が世界をリードしてゆく中心になれるのだ。


Calligrapher Kakku's essay
"Calligrapher"

Others must not follow if you want to write
good calligraphy.
It should always be solitary.
Everyone mimics one style of type because
there is only one style of type in the world and,
then, Iu's is unnatural.

The calligrapher should concentrate only on
brushing up his calligraphy.
Room that doesn't concentrate but does the
other disappears.

You may not become famous.
You may not succeed economically.
There is no necessity at all to write a good calligraphy.

Moreover, it doesn't spread to the world in the
power only of it even if a wonderful thing can
be written.
The acknowledgment level in the world goes
up in the thing by power and economic power.

Only the pile of shit becomes famous because
man of power's quality is low.
There is no other way, and the meaning is different
as the heaven and ground because it has succeeded
by the current sense of values how it uses it even i
f it is because posture in which the thing is learnt
no matter there is very an academic background
is a problem, and knows the same thing.

I value the sincerity of the person who doesn't know
the thing. I want the appearance of the man of power
who understands the importance of such value in the age.

The history and the current state of the world start
doing so. It is possible to become a center where
the leader who noticed there leads the world as
soon as possible.

トラックバックURL

この記事にコメントする

名前:
URL:
  情報を記憶: 評価: 顔   
 
 
 

最新コメント
QRコード
QRコード